בול באמצע

הצצה ל'אני מאמין' הניהולי של מנהלי ביניים באיכילוב

דואר אלקטרוני וואטסאפ לינקדאין פייסבוק

שניים מעובדי איכילוב מספרים בפתיחות על המנהלים הישירים שהם מכירים מקרוב ומעריכים, וזוכים להצצה ל'אני מאמין' הניהולי של מנהלי ביניים באיכילוב 

"היא רואה לנו בעיניים", מספרת טוקז'אן בלן, אחות אחראית במחלקת קבלה וחדרי ניתוח, כשהיא מדברת על המנהלת שלה - תמרה דוידוב, מנהלת מערך קבלה והתאוששות. כאחות אחראית טוקז'אן בעצמה מנהלת עובדים ומסבירה שתמרה היא המודל שלה לניהול מושלם. "בזכותה אני מנהלת הרבה יותר טובה היום", היא אומרת.

מימין: תמרה דוידוב, טוקז'אן בלן

מנהלת מלידה

טוקז'אן החלה את עבודתה באיכילוב ב-2007 כאחות במחלקת התעוררות - שם התחילה העבודה המשותפת שלה ושל תמרה. "תמרה הייתה בזמנו סגנית מנהלת המחלקה ואני אחות מן השורה", היא נזכרת. "לא היה בינינו ממשק צמוד כמו היום, אבל כבר אז התאהבתי בה. ראיתי איך היא מנהלת את המחלקה ואת העובדים בנועם, ברוגע. לא נותנת ללחצים הגדולים שיש בעבודה שלנו להשפיע על האנושיות שלה. מצד שני היא סופר מקצוענית, תמיד דוחפת קדימה, שואפת למקסם את היכולות שלנו כדי שנהיה הכי טובים שאפשר".
ההערכה הזו של טוקז'אן לתמרה רק התעצמה כעשור מאוחר יותר, כשהחליטו באיכילוב לאחד בין שתי מחלקות ומינו את תמרה לניהול מערך חדש. "באיחוד בין שתי המחלקות גדלנו מאוד: מ-7 חדרי ניתוח שעבדנו מולם, פתאום היינו צריכים לעבוד מול 25. חששנו מעומס העבודה, נדרשנו ליצור נהלים וכללים חדשים ורוב עובדים לא ממש אהבו שינויים". טוקז'אן מספרת. 
מבחינת טוקז'אן, גם כאן תמרה הוכיחה את יכולות הניהול המדהימות שלה - ברתימה של העובדים שהתקשו לקבל את השינוי, תוך הבנה ורגישות לצרכים של כל עובד ועובד ולצד זה, בהובלה של המהלך בלי שום פשרות של איכות. "כאן גיליתי עוד רבדים באישיות שלה. זה היה מסע מרתק שהפך אותנו לחברות. היום היא המנהלת שלי, המנטורית שלי וגם חברת נפש. אני יכולה לספר לה הכול, אני משתפת אותה בדברים הכי אישיים. מצד שני, היא אף פעם לא עושה הנחות בדרישות המקצועיות שלה. היא פשוט מנהלת מלידה".
מרגישים את השטח
אחד האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני מנהלי דרג ביניים, כמו תמרה, הוא החיבור בין היעדים וההיבטים העסקיים והתפעוליים של הארגון, ובין המציאות בשטח - הצרכים, האתגרים וגם ההישגים של העובדים, שאיתם הם עובדים בצמוד יום יום. כדמות הניהולית הקרובה ביותר לעובדים, הם יכולים לשקף את המציאות האותנטית להנהלה וגם להסביר, לתווך ולהניע את העובדים. 
"תמרה נמצאת בול באמצע בין הנהלת הסיעוד של איכילוב ובין אחיות אחראיות ואחיות מן המניין, ויש לה יכולת טבעית לשלב בין צרכי ההנהלה לצרכי העובדים", מעידה טוקז'אן. "לפעמים יש דרישה ניהולית ליישם נהלים או תוכניות חדשות, כמו פתיחה של חדרי ניתוח נוספים. תמרה יודעת להתנהל בחוכמה וברגישות. היא מתעניינת ומכירה אותנו אישית, את הקשיים והצרכים של כל עובד ועובד ולכן היא יודעת איך להניע כל אחד. היא יודעת גם לתווך את הדרישות של ההנהלה בצורה שלא  תעורר התנגדות". 

"כשעובד מרגיש שרואים אותו, הוא נותן את הנשמה" 

תמרה דוידוב, המנהלת הישירה של טוקז'אן, עובדת באיכילוב כבר 25 שנים. היא החלה את דרכה כאחות מן המניין במחלקת התעוררות ולאורך השנים התקדמה לתפקידי סגנית ואחות אחראית. ב-4 השנים האחרונות היא מנהלת את מערך קבלה וההתאוששות בו עשרות עובדים, בהם אחיות, כוחות עזר, מזכירות ובנות שירות. 
"הקריירה באיכילוב היא חלק מההתפתחות החיים שלי", אומרת תמרה. "התחלתי כאחות צעירה ובתחילת דרכי לא האמנתי שיש לי תכונות של מנהלת. המנהלים שלי הם אלה שזיהו אותי ודחפו אותי להתפתח, להצליח ולהיות הכי טובה". את התואר השני במנהל מערכות בריאות תמרה עשתה בסבסוד של איכילוב והשתתפה גם בקורס ניהול שלדבריה נתן לה כלים מעולים שמשמשים אותה עד היום בפתרון קונפליקטים, ניהול זמן נכון ועוד. 

"אני מאמינה בלטפח את האנשים שעובדים תחתיי, להחזיר להם את מה שאני קיבלתי מהמנהלים שלי" תמרה מסבירה את ה'אני מאמין' הניהולי שלה. "אני גם מאמינה בניהול בגובה העיניים, ביחס חם, באוזן קשבת. זה לא אומר פשרה על איכות, להיפך. כשעובד מרגיש שרואים אותו, הוא נותן את הנשמה. אני רואה איך הצוות מתגייס תמיד בכל מצב, וזה ברור שזה בגלל שהצלחנו לייצר פה אווירה תומכת, פתוחה וחברית. חשוב לי שהעובדים שלי ירגישו שיש להם גב, בדיוק כמו שאני מרגישה שייכת לארגון תומך וברור לי שעם הצוות המעולה שיש לי, נצליח להגשים כל יעד".  

תכונות של מנהיג

ברכה זנו, טכנולוגית רפואית ואחראית הרדמה בחדר ניתוח, מכירה את המנהל הישיר שלה, יידג אלמה, ראש צוות טכנולוגים רפואיים בחדר ניתוח של מערך ההרדמה, עוד מהימים שעבדו יחד כתף לכתף כטכנולוגים רפואיים. "כשהגעתי לאיכילוב לפני 12 שנים, יידג עבד כאן כטכנולוג רפואי בחדר ניתוח, בדיוק כמוני, והיינו חברים לצוות. יכולות הניהול שלו היו בולטות כבר אז". 


מימין: יידג אלמה, ברכה זנו
התפקיד של טכנולוגים רפואיים בחדרי ניתוח באיכילוב הוא תפקיד אינטנסיבי מאוד. הם צריכים להכין את חדר הניתוח, לעשות טסט למכונות ההרדמה, לדאוג לציוד לפני ותוך כדי הניתוח, לזוז ממקום למקום ולתת שירות גם למחלקות אחרות שצורכות מכונות הרדמה. "יש שעות של לחץ מאוד גדול וריבוי משימות וממשקים", ברכה מסבירה, "וגם בתוך זה, יידג תמיד נשאר רגוע, ממוקד, מקצועי ומשרה אווירה טובה. יחסי האנוש שלו פשוט מעולים ויש לו תכונות של מנהיג. הוא יודע לרתום את הצוות למשימות, לקבוע סדרי עדיפויות. כשבהנהלה החליטו לקדם את יידג לתפקיד של מנהל, כולם בצוות שמחו ופירגנו, זה היה טבעי". 
כמנהל שצמח מתוך הצוות, ברכה מעריכה את היכולת הניהולית של יידג. "יידג הגיע מתוכנו ולפעמים זה לא מקום פשוט להיות בו כמנהל", היא אומרת. "הוא אנושי, ישר, תמיד נותן דוגמה אישית, יודע להזדהות ולהבין את המקום שלנו ומצד שני, גם להציב לנו גבולות. כך הוא מהווה עבורנו גשר. הרבה פעמים התנאים שלנו משתפרים בזכותו, כי הוא מתווך להנהלה את הצרכים שלנו, כמו למשל צורך בשעות נוספות או רצון של אחד העובדים לעבור הכשרה או השתלמות". 

"לעבוד עם הלב והנשמה"

יידג אלמה, המנהל הישיר של ברכה, התחיל את עבודתו באיכילוב כסטאז'ר - טכנולוג רפואי בחדר ניתוח אקו לב. עם גמר הסטאז' הוא החליט להישאר באיכילוב, בעיקר בגלל האנשים וסביבת העבודה. כבר אז הוא שאף להגיע לתפקידי ניהול וקיבל חיזוק ממנהליו שהבטיחו לו שאם יוכיח את עצמו, יקודם. ואכן כך היה - יידג קודם לראש צוות טכנולוגיים רפואיים בחדר ניתוח של מערך ההרדמה. 
כמנהל שאפתן ומקצועי, בדיוק כפי שברכה תיארה אותו, הוא משלים בימים אלה תואר ראשון בניהול מערכות בריאות בסבסוד איכילוב ומנהל 7 עובדים האמונים על מכונות ההרדמה ב-25 חדרי ניתוח ו-14 מחלקות חוץ. "באיכילוב מאוד משקיעים בעובדים", הוא אומר. "זה מקום של מצויינות שנתן לי כל כך הרבה. אם אתה רציני, אם אתה עובד עם הלב והנשמה, תקבל המון מהמקום הזה".

"רוצה לשמוע על כל בעיה, תלונה, הצעה לשיפור או ייעול" 

את המעבר מעובד למנהל באותו צוות יידג מגדיר כמאתגר. "זה מעבר לא קל. לפני רגע היינו סחבקים ועכשיו אני צריך לנהל את החברים שלי, אבל תכנית פיתוח המנהלים של איכילוב נתנה לי המון כלים ועם האווירה המשפחתית בצוות, הצלחתי לעשות את המעבר הזה בצורה טובה". 
"התפיסה הניהולית שלי היא לבזר סמכויות. לכל חבר בצוות שלי יש תפקיד מוגדר" הוא מוסיף. "מעבר לכך, הדלת שלי תמיד פתוחה. אני רוצה לשמוע על כל בעיה, תלונה, הצעה לשיפור או ייעול. יש לנו מחוייבות לתת למרדימים שאיתם אנחנו עובדים את המענה המיידי והטוב ביותר, ובסופו של דבר לתת את הטיפול הטוב ביותר למטופלים שלנו. אני מאמין שהתקשורת הפתוחה עוזרת לנו לעבוד יחד כצוות, כך נמנעות טעויות בטיפול ואנחנו משתפרים כל הזמן".