בחני את עצמך: האם את יכולה להיות מזכירה רפואית באיכילוב?
מה עולה לכם בראש כשאומרים לכם את המילה מזכירה רפואית? שיחות טלפון, הקלדת נתונים, קבלת קהל? עכשיו תנסו לחשוב על זה שוב, כי מזכירה רפואית באיכילוב, עושה את כל זה וגם הרבה יותר. מדובר בחולייה מרכזית וחשובה בשרשרת המורכבת של עבודת בית חולים גדול כמו איכילוב. נפגשנו עם שלוש מזכירות רפואיות מנוסות שגדלו והתפתחו מקצועית באיכילוב, כדי לתת הצצה ל 'מאחורי הקלעים' של התפקיד.
הכירו את רויטל דיין, מנהלת מזכירות מחלקת צנתורים, שהחלה את עבודתה באיכילוב כמזכירת מנהלת היחידה לקרדיולוגיה התערבותית, שמחה שטאווילי, מזכירה רפואית אחראית במכון אקו-לב שמכירה כל יחידה בבית החולים מימיה כ"מזכירה מסתובבת" (ממלאת מקום) ואת יוליה פבזנר, מזכירה רפואית במחלקת עור, שהחלה את דרכה כבת שירות לאומי צעירה והחליטה להמשיך את הקריירה שלה בדיוק כאן.
מימין שמחה ורויטל
שאלנו אותן אילו 5 תכונות הכי חשובות למזכירה רפואית מצויינת באיכילוב, ולמדנו המון על על הגיוון, המורכבות, הדינמיקה וההזדמנויות בתפקיד החשוב הזה.
רגישות וסבלנות
שמחה: "מזכירה רפואית היא חלק ממארג שלם של עבודת צוות. אין פה מקום לסוליסטים. אנחנו עומדות הרבה פעמים במצבי לחץ, עומס עבודה, וגם בתוך סיטואציות של ריבוי משימות, צריכות לדעת להיות קשובות וסבלניות לכולם - לצוותי בית החולים וכמובן למטופלים ולנהל את הדברים בנועם. כולנו עובדים ביחד כדי להגיע למטרה ולהיות הכי טובים בעבודה שלנו".
יוליה: "חולים ובני משפחותיהם מגיעים אלינו הרבה פעמים במצב רוח מאוד סוער, כאוב וריגשי, לפעמים אחרי זמן המתנה ארוכה, או בשורה קשה. אנחנו חייבות להכיל אותם, להיות סבלניות ורגישות. הרבה פעמים אנחנו ה'פסיכולוגיות' שמרגיעות אותם".
רויטל: קרה לי יותר מפעם אחת שמטופלים שאושפזו בעבר בבית חולים פרטי, אמר לי שהחוויה שלהם באיכילוב הייתה טובה יותר. בשבילי זו מחמאה אדירה. אנחנו עובדים פה בלחץ אינסופי, אבל רוח בית החולים היא רגישות וסבלנות כלפי המטופלים, ליצור אצלם הרגשה של בטחון, וזאת בלי להתפשר על האיכות המקצועית.
דיסקרטיות
יוליה: יש כאלו שחושבים שמזכירה היא בורג קטן במערכת, אבל זה לא נכון. יש לנו ממשקים עם רופאים, אחיות, פרמדיקים, כמובן גם עם החולים ובני משפחותיהם. אנחנו הרבה פעמים נוכחות ברגעים משפחתיים מאוד קשים, או מקלידות תוצאות בדיקות חשובות, לכן האמינות והיכולת לשמור על הסודיות הרפואית של החולים היא הכרחית.
שמחה: "אנחנו חשופות להמון מידע וסיטואציות אינטימיות שדורשים מאיתנו אמינות, רגישות ודיסקרטיות. שמירה על דיסקרטיות צריכה לבוא לידי ביטוי לא רק כלפי המטופלים, אלא גם כלפי עמיתים ומנהלים שלנו. לפעמים אנחנו חשופות לסיטואציות פרטיות, או למידע רגיש. אנחנו חייבות לדאוג שזה מידע שלא ידלוף.
גמישות
שמחה: "כשהתחלתי לעבוד באיכילוב הייתי 'מזכירה מסתובבת', שזה בעצם ממלאת מקום שלא יושבת במחלקה או יחידה קבועה, אלא עוברת ממחלקה למחלקה על פי הצרכים - אם מישהי חולה למשל או בחופשה. שם המשחק בתפקיד הזה הוא גמישות שמשרתת אותי עד היום. למדתי להכיר המון מרפאות, אנשי צוות, נהלים ודרכי עבודה שונות בין מחלקות, כי לכל מרפאה או מחלקה ש סגנון משלה. התפקיד הזה גרם להיות סופר מקצועית כמזכירה רפואית, כי למדתי את העבודה מלמטה ורכשתי המון ידע על בית החולים".
רויטל: "התפקיד שלנו במהותו דורש גמישות - כלפי המטופלים וגם כלפי הצוות. לעתים מגיעים מטופלים עם טפסים לא נכונים לבדיקה או לפרוצדורה. אז אני או כל מזכירה אחרת בצוות, עושה כל מה שניתן כולל פנייה לקופות חולים, כדי לתת את השירות הרפואי ולמנוע עוגמת נפש. גם בממשק שלנו עם הצוות אנחנו מגלות מקסימום גמישות לבקשות השונות, כמו למשל בניהול סדר יום של חדרי הניתוח".
ראש גדול
יוליה: "ראש גדול זה חלק מהדנ"א של איכילוב. זה בית חולים מתקדם ששואף תמיד למעלה - להיות הטובים ביותר בכל התחומים. אי אפשר להגיע ליעדים האלו אם לא מגדילים ראש ועובדים מהלב. זה לא מקום למי שמחפש עבודה קטנה ושקטה, אלא למי שרוצה להתפתח. אני למשל יצאתי ללימודי מנהל מערכות בריאות לפני ארבע שנים, ובקרוב אני מסיימת. האחות האחראית במחלקת עור דחפה אותי להיות מקצועית יותר, לפתוח אופקים ולהתפתח לתפקידים נוספים באיכילוב בהמשך. הידיעה שיש לי גב ויש מי שעוזר לי להתקדם ולהתפתח מחזקת את האהבה והשייכות שלי לאיכילוב".
רויטל: "השאיפה למצוינות היא אחד מהערכים המובילים של איכילוב. יש פה דלת פתוחה לרעיונות, יוזמות ושינויים. מעודדים אותנו לחשוב בגדול, רוצים שנצטיין. למשל, אנחנו בצוות זיהינו שיש צורך במעקב אחרי מצב המטופלים בחדרים, אז בנינו כלי פשוט שעוקב אחר הטיפול בחולים בכל חדר וחדר. זה רעיון מהשטח שייעל את העבודה שלנו".
שמחה: "כשהייתי מזכירה מסתובבת, היה לי מאוד נוח בתפקיד כי הייתי אמא לילדים קטנים. כשהם גדלו צמחתי לתפקיד אחר. יש פה אופק, ואת יודעת תמיד שיש לך לאן להתקדם. לפני שלוש שנים השתתפתי בתוכנית פיתוח מנהלים במימון איכילוב ובעידוד המנהלים שלי. זו תוכנית שנתנה לי המון מיומנויות ניהוליות וכלים להתמודדות במצבים שונים בתפקיד שלי. הכרתי הרבה אנשים ממחלקות שונות ונוצרו חברויות אישיות. אני יודעת שיש לי תמיד לאן לשאוף".
יוליה
גישה (ואפילו חיבה) טכנולוגית
רויטל: איכילוב הוא בית חולים דיגיטלי ואנחנו חלק מהקידמה הזו. אנחנו משתדלים לייעל את העבודה ולעבוד מול המטופלים והצוותים עם אפליקציות, מאגרי מידע ותוכנות שיעזרו לייעל את העבודה. אצלנו במחלקת צינטורים פיתחנו למשל סרטון הסברה באנימציה, שמגיע לסלולרי של כל מטופל לפני צנתור ועושה לו סדר בכל התהליך מולנו. מאחר ובית החולים מתייעל וכל הזמן מפתח טכנולוגיות ושיטות עבודה מתקדמות, מזכירה רפואית צריכה שתהיה לה גישה ויכולת למידה של תוכנות ומאגרי מידע משתנים".
שמחה: "במחלקת אקו לב, הצוותים עובדים עם טכנולוגיה מאוד חדשנית ומכשירים מתקדמים. יש מכשיר אקו לב שנקרא מתמרים, זו טכנולוגיית אולטרסאונד חדשנית שמאפשרת לראות את הלב בצורה מאוד ברורה, ברזולציות קטנות מאוד. היא מאפשר לרופא לקבל מידע מהימן ומפורט אודות מצבו של החולה. אני כמזכירה לא צריכה להפעיל את המכשיר כמובן, אבל אני צריכה להטמיע את המידע בתוכנות כמו קמיליון. ממזכירה באיכילוב בהחלט נדרשת לגישה טכנולוגית ואז אפשר ללמוד הכל".