מאת: דר' חגית נגר שמעוני, מנהלת מרכז "מראות" לאוטיזם, דר' יעל לייטנר, מנהלת המכון להתפתחות הילד.
זהו סיפורם של אגם, יוגב ועידו, בני 13, 11 ו-9 בהתאמה. שלושה ילדים, על סיפו ובמהלכו של גיל ההתבגרות, שאינם קשורים זה לזה או מכירים זה את זה,
אבל בכל זאת חולקים משהו משותף. שלושתם מגלים קשיים חברתיים ומהווים אתגר אבחוני מורכב. לאנשי המקצוע קשה לומר אם הם לוקים בספקטרום האוטיזם שלא אובחנו ככאלה, או שהם ילדים עם הפרעה התפתחותית אחרת
קחו את אגם לדוגמא. אגם היא נערה בת 13. היא איננה דחויה או בודדה רק פאסיבית. בבית הספר היא מסתובבת עם חבורת בנות שקטה ובשעות הפנאי היא מרבה לקרוא ספרים ולעסוק באנימה יפנית. עם זאת, ההורים שלה חוזרים ואומרים שהיא לא מבינה מצבים חברתיים. היא עצמה מתארת מצוקה רבה ומגלה תסמיני דיכאון. האם מדובר בלוקה בספקטרום האוטיזם בתפקוד גבוה שהמבחנים מפספסים, מפני שהיא מדורגת מתחת לסף?
ומה עם יוגב? יוגב בן 11. הוא נוטה לרחוץ את ידיו שוב ושוב. בבית הספר הוא מסתבך בקטטות וגם בבית הוא נקלע לעימותים. הוא מתעניין בעיקר בהיאבקות, צופה בכל תכניות ההיאבקות בטלוויזיה ואוסף בובות ומרצ'נדייס שקשורים בנושא.
הוריו טוענים שהוא פשוט לא מבין סיטואציות חברתיות. הם הביאו את יוגב לאבחון אחרי שצפו בתכנית על מאפיינים של אוטיזם והגיעו למסקנה שזו כנראה הבעיה שלו.
על פניו, יוגב בהחלט מגלה תסמינים לאוטיזם. למשל התנהגות שחוזרים עליה באובססיביות ותחומי עניין מצומצמים. המבחנים הרגילים אינם חד משמעיים לגביו ואינם מסמנים אותו בהכרח כלוקה בספקטרום האוטיזם ובכל זאת הוא סובל ממצוקה חברתית דומה, כיוון שהכישורים החברתיים שלו וההבנה החברתית שלו לוקה מאוד בחסר.
עידו בן ה-9 אובחן כבר בכיתה א' כלוקה בהפרעת קשב וריכוז. הוא מטופל בצורה פרטנית על ידי פסיכולוג ובבית הספר עובדים איתו על צמצום הפערים הלימודיים. עם זאת, ההתקדמות האקדמית שלו לא פותרת בעיה כואבת אחרת של היעדר קשרים חברתיים. לא רק שאין לעידו חברים, לאחרונה הוא אף היה קורבן לחרם כיתתי.
יועצת בית הספר החליטה לא לקחת סיכון ושלחה אותו לאבחון דחוף. גם עידו יצא גבולי במבחני האוטיזם, תופעה מוכרת בילדים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז לצד קשיים חברתיים.
אוטיזם - חשיבות האבחון
אוטיזם היא לקות מורכבת וקשה מאוד להבנה. היום מושם דגש חזק מאוד על זיהוי סימנים אפשריים לאוטיזם בגיל הינקות כדי לרתום את גמישותו של המוח בגילאים הצעירים לתיקון ולשיפור ההתנהגויות הבעייתיות לפני שהן מתעצבות והופכות לבעיה של ממש.
ילדים בוגרים חומקים לעיתים מאבחנת אוטיזם ולעיתים מאובחנים בטעות כלוקים בספקטרום האוטיזם. זה קורה הרבה פעמים בילדים עם אינטליגנציה גבוהה ויכולת ביטוי טובה שמצליחים לתפקד בשנות הילדות, למרות הקושי ואז בגיל ההתבגרות, באופן טבעי, צצים הקשיים החברתיים שמלמדים אותנו שיש דברים בגו. חשוב להבין שלא כל קושי על רקע חברתי קשור בהכרח לאוטיזם. עם זאת, למרות הקושי באבחון יש מה לעשות. לוקה בספקטרום האוטיזם או לא, יש לשים לב למצוקה החברתית שחווה הילד ולטפל בה בצורה ממוקדת בפיתוח הבנה חברתית ובכישורי חברה. אנחנו נותנים לילדים טיפול ייעודי פרטני וקבוצתי מסייעים להם לפתח כישורי חיים ומעודדים אותם לבצע פעילות מתאימה בחברת ילדים שדומים להם.
בבית החולים "דנה-דואק לילדים" פועל במסגרת היחידה להתפתחות הילד מרכז “מראות” המתמקד באבחון וטיפול בילדים ובני נוער הסובלים מהפרעות הספקטרום האוטיסטי (אוטיזם- ASD).
במרכז משתמשים בכלי האבחון המתקדמים ביותר בעולם המאפשרים לערוך אבחנה מבדלת – מה מהתנהגויות הילד שייך להפרעת הספקטרום האוטיסטי ומה שייך ללקות התפתחותית אחרת הטומנת תסמיני דומים מבחינת הלקות החברתית, כך או כך הטיפול הכרחי. המרכז מאגד תחת קורת גג אחת, שירותי אבחון לצד טיפולים, תמיכה והדרכה בקשת רחבה של כלים וגישות בילדים ונוער בגילאי 6-18, הסובלים מהפרעות הספקטרום האוטיסטי (אוטיזם) בכל הרמות. המרכז מציע טיפולים פרטניים וקבוצתיים, כולל ליווי ההורים והדרכתם.
למידע נוסף