כיצד נוכל להבין טוב יותר את ילדינו?
מאת: גב' מיכל גולדשמידט וד''ר דר שר-אל; פסיכולוגיות קליניות; מנחות סדנת "מזוג למשפחה"; מועדון היולדות מאמי ליס
מזל טוב, אתם בדרך להיות הורים. גם אם ילדתם או שאתם עדיין בהריון, התקופה הקרובה מאופיינת בשינויים רבים ואתגרים שלא נדרשתם להם קודם לכן. מזוג שניהל את חייו בהתבסס על הצרכים האינדיבידואלים של כל אחד מכם, אתם הופכים ברגע אחד למשפחה. התינוק הקטן עומד לתפוס נתח משמעותי מחייכם ולדרוש כמעט את כל תשומת הלב שלכם, אליו. חלקכם יתייחסו בהתרגשות, אחרים אולי בחשש ורובכם בשילוב של השניים. עובדה אחת לא ניתן לשנות - התינוק זקוק לכם. ההבנה שאחד התפקידים הראשונים והחשובים ביותר שלכם כהורים קשור ביכולת להבין את התינוק הן את צרכיו הפיזיים והן את אלו הרגשיים עשויה להקל עליכם.
נתחיל בדוגמא שכיחה: התינוק בוכה. מה עובר לכם בראש? הוא רעב, או אולי עייף ואולי בכלל יש לו גזים בבטן? אין ספק שאתם בטוחים שהוא רוצה לומר לכם משהו, אבל מה? לפעמים חוסר ההבנה יכול להוביל לתסכול ולעיתים לאמירות כמו, 'למה הוא עושה לי את זה...?' היכולת שלכם ההורים להתבונן בהתנהגות התינוק ולהבין אותה, מאפשרת לתינוק שלכם לחוות את התחושה שמישהו מקשיב לו ולצרכים שלו, שזו חוויה חשובה מעין כמותה שעוזרת לו לגבש תחושות כמו, היותו משמעותי וערך עצמי. ממש כפי שאנו מנסים להבין מה עומד מאחרי ההתנהגות שלנו או של אחרים, עלינו לנסות להבין את התינוק, מה הוא מספר לנו בהתנהגויות שלו?
מה אומרים המחקרים?
מחקרים רבים מעידים על כך, כי לתינוק יש צרכים ודחפים המהווים את הסיבה להתנהגות שלו. כמו כן, אופי התגובה של ההורה משמעותית בבניית הקשר הרגשי הראשוני עם התינוק. נמצא גם קשר בין היכולת הרגשית של ההורים להשפעתה על התפתחותו הרגשית, התקינה, של התינוק (על זה נרחיב בהמשך). בשפה המקצועית, היכולת של ההורה לזהות את הצורך הרגשי המהווה את הסיבה להתנהגות הפיזית של התינוק, נקרא: היכולת למנטליזציה, או הפונקציה הרפלקטיבית. זוהי יכולת נלמדת אשר מאפשרת לנו כבני אדם לתת משמעות להתנהגות ולחוויה, ולשאול שאלות כגון: "למה התנהגנו כך?", "למה אנו מרגישים כך?". בנוסף, יכולת אנושית זו היא קריטית בחשיבותה לצורך התפתחותם של יכולות וויסות רגשי ושליטה בהתנהגות ויחסים חברתיים פרודוקטיביים (Fonagy et al., 1991; 1996).
תפקיד ההורים
ככל שההורה קשוב לצורכי התינוק ומזהה את הבסיס להתנהגות הפיזית, כך הוא יכול לתת מענה מידי ולמצוא פתרונות, לקושי שחווה התינוק. והתינוק מצידו נרגע מהר יותר. במצבים שבהם ההורה, עייף, חרד או כועס, היכולת שלו לזהות את הצורך של התינוק יורדת. כהורים, יש לשפר כל הזמן את היכולת לזהות את הדרכים היעילות והמהירות ביותר לחזור ולהיות קשובים לצרכיו של התינוק.
במקרים אחרים, הורים שאינם מזהים את הצורך הרגשי המהווה את הבסיס להתנהגות הפיזית של התינוק, אינם יכולים לתת משמעות להתנהגות התינוק באופן נפרד ממחשבות ורגשות שהם חווים. לדוגמא: תינוק שמתקשה להירדם נחווה לעיתים על ידי הוריו כבעל התנהגות של "עושה דווקא" – פרשנות ההורה עשויה להיות: התנהגות התינוק, כל מטרתה להרגיז.
לצד כל זה, חשוב לזכור כי לא תמיד ההורה יוכל לדעת מה התינוק מרגיש. ולכן עצם ההתבוננות של ההורים בהתנהגות התינוק מהווה למידה אין סופית לזיהוי צרכיו, לדוגמה: אותה התנהגות יכולה להתפרש באופנים שונים בנקודות זמן שונות, התנהגות עירנית וחסרת שקט יכולה להעיד על עצבנות או גריית יתר לעומת עייפות בזמן אחר. התבוננות והעלאת שאלה לגבי משמעות התנהגותו של התינוק הם אלו שמסייעים לתינוק להכיר את עצמו ואת צרכיו דרך מבטו של ההורה, בסביבה מכילה ומגדלת.
על הסדנה
על מנת ללמוד לעומק על הדרכים, לחדד הקשבה כפי שתוארה אצל ההורים נפתחת הסדנה 'מזוג למשפחה'. בתחילה תכירו אתם ההורים את עצמכם 'מבפנים', אותן תחושות, רגשות ומחשבות הנלוות לתהליך בניית הזהות ההורית. לאחר מכן תלמדו להכיר את התינוק שלכם דרך 'היכולת הרפלקטיבית' שתאפשר הבנה מעמיקה יותר של התנהגויותיו, צרכיו ורגשותיו וכך גם מתן מענה מדויק יותר לצרכיו של התינוק.
למידע נוסף על הסדנה "מזוג למשפחה"